Arvigo - Rawatan Ibu Diilhamkan oleh Ancient Mayan Legend

Arvigo - Rawatan Ibu Diilhamkan oleh Ancient Mayan Legend

Satu amalan yang suci ribuan disempurnakan selama tahun, mandi wap herba kuat ini membawa anda pada perjalanan yang menjadi pengantara melalui badan, bergerak lembut fikiran dan membebaskan roh. Mencuri jauh ke dunia yang berwarna-warni tenaga dan invigoration.

Ganjaran yang kaya untuk setiap deria, amalan ini (ditemui di kalangan pilih Mayan Riviera spa dan oasis) mengekalkan tradisi kuno pengamal perubatan Maya - pelawat meremajakan melalui keharmonian minda, badan dan semangat. Ia adalah di sini - di resort terpencil bermandikan menenangkan Caribbean bayu - di mana para tetamu boleh menikmati cara perubatan tradisional dan urutan dan kuasa pemulihan yang Temazcal.

Temazcal

Berdiri dalam bulatan pasir - hanya di luar pintu masuk ke, struktur tempat suci seperti bulat kecil ditutup dengan selimut atau corak rumit - anda akan mendengar kerang besar tanduk echo di udara untuk menandakan permulaan upacara.

Anda akan kemudian unobtrusively disucikan dalam kepulan asap seperti yang anda sedang dipandu di dalam tempat di mana dimalapkan cahaya dan suhu Flitter sekitar angka tiga kali ganda (bagi mereka yang biasa dengan fahrenheit). Cara masuk adalah rendah dan kecil, dan melaluinya anda masukkan ruang yang kecil, gelap, panas dan lembap. Dengan cara ini anda mencipta rahim; memotong dunia luar dan membenarkan peluang untuk melihat ke dalam dan menemui diri sendiri lagi.

Bilik rahim Therapeutics

Penggunaan kontemporari daripada Temazcal telah menjalankan dengannya hampir semua konsep, kepercayaan dan amalan yang menjadikannya hampir mustahil untuk bercakap tentang Temazcal atau memahami bagaimana ia berfungsi dengan keluar menyeru konsep-konsep ini purba. Dalam tradisi asli, panas dan kegelapan yang dimaksudkan untuk mensimulasikan kembali ke rahim. Dan dalam corak irama, kira-kira setiap 20 minit atau lebih, bekas air herba-diselitkan dicurahkan atas batu panas gunung berapi, memperlihatkan awan yang santai dengan wap dan letusan ion negatif. Ia adalah dan, sejauh dapat dikesan, alat terapeutik, cabang daripada amalan perubatan dibangunkan dalam apa yang kita ahli antropologi suka untuk memanggil, Mesoamerika, bahawa kawasan luas yang kini termasuk Mexico, Guatemala dan Belize. Diiktiraf terbaik, dalam bentuk kuno, melalui Aztec, dan Temazcal (kerana ia masih dipanggil dalam kontemporari Mexico) adalah perkataan Nahuatl, yang diambil dari bahasa mereka.

Saling: yang Motherly Compassion daripada Teteoinan dan Kwan Yin

Dalam budaya Nahuatl di tengah Mexico, dewi mandi peluh itu Temazcalteci, "nenek mandi." Beliau adalah salah satu manifestasi dewi Teteoinan, "ibu kepada tuhan-tuhan", atau, kerana dia juga dikenali sebagai, "nenek", dewi utama di kalangan para dewa Nahuatl lebih tinggi. Sebenarnya dewi ini adalah dewi perubatan dan herba perubatan; dipuja oleh doktor dan pakar bedah, Bleeders, dan juga oleh bidan. Teteoinan membangkitkan nama "Kwan Yin" sebagai terbitan daripada nama Cina untuk dewi yang adalah tenaga kasih sayang ibu. Begitu juga sepatutnya tidak menghairankan, maka, dapat suatu saling dengan cara mandi penyembuhan mematuhi terma, 'panas' dan 'sejuk' yang digunakan oleh pengamal perubatan tradisional di seluruh dunia. Prinsip-prinsip ini difahami n agak cara yang sama dan untuk beberapa tujuan yang sama dalam perubatan tradisional Cina. Dan di hadapan halus beliau, Kwan Yin kelihatan sebagai salah satu dewa yang sangat jarang berlaku yang secara senyap-senyap mengilhami pelbagai manifestasi sekaligus.

Lebih baik daripada yang Inkubator

Sebagai tambahan, ia mudah memahami Temazcal biasanya diarahkan oleh penyembuh yang dilatih khas, biasanya seorang wanita (yang dipanggil di Mexico, Temazcalera). Dia memeriksa pesakit, membuat diagnosis beliau, memilih herba yang ditunjukkan, memutuskan pada tahap haba dan kelembapan yang akan digunakan, menyediakan Temazcal, dan kemudian memasuki dewan itu dengan pesakit untuk mengawasi dan mengendalikan urusan mandi.
Ramai ibu-ibu naluri tahu tubuh mereka dapat mengawal suhu seorang bayi dalam julat yang sangat sempit. Ini dapat dicapai dengan "sumber ibu" suhu teras yang boleh meningkat kepada dua darjah selsius jika bayi sejuk, dan jatuh satu darjah jika bayi panas. Sebagai klinikal menunjukkan, ia adalah satu prosedur yang kini diamalkan di seluruh dunia yang telah diterima pakai - dari bidan Columbia - dipanggil Kangaroo Mother Care (KMC). Kulit-ke-kulit (SSC), kerana ia lebih generik diiktiraf, lebih baik dari inkubator untuk bayi hypothermic semula pemanasan. NICUs secara rutin menggunakan SSC untuk mengawal suhu badan dan menguruskan aspek "Sambutan putus asa bayi".

A Berikhtiar Temazcalera pili Ini Ibu Gerak hati

Dia boleh meningkatkan atau menurunkan keamatan haba ketika mandi melalui pengalihudaraan ruang menggunakan entranceway atau lubang di bumbung Temazcal, atau dengan menyemarakkan dengan kipas yang terdiri daripada cawangan herba yang sesuai dia dipilih. Peliknya mahir dalam mengendalikan kipas herba beliau; dia boleh menjatuhkan haba untuk bahagian-bahagian atas ke bahagian bawah ruang sesuka hati, dan jika dia mahu, arus terus haba kepada apa sahaja bahagian badan bagi yang ingin pertimbangan khas. Haba tambahan boleh diletakkan di atas kaki, sebagai contoh, untuk menangani sciatica, atau di belakang untuk melegakan sakit belakang. Dia akan menggunakan kipas beliau untuk mengalahkan perlahan-lahan di mana-mana bahagian badan untuk meningkatkan peredaran di tempat itu, ia perlu perlu.

Sering kali, yang Temazcalera dilatih untuk melakukan urut dengan menggunakan pelbagai teknik tradisional, dalam Temazcal, untuk apa-apa keadaan yang mungkin memerlukan rawatan sedemikian. Sebagai contoh, satu teknik bodywork yang menangani kedudukan dan kesihatan pelvis dan organ-organ abdomen dipanggil Arvigo sering dilakukan. Tradisi feminin purba dikatakan untuk meningkatkan aliran darah ke organ-organ pelvis dan meningkatkan lapisan rahim.
Kadang-kadang emolien teh herba digunakan untuk mencuci kawasan yang terjejas sebelum atau semasa urutan. Air sejuk boleh digunakan seluruh badan, termasuk kepala, manakala di dalam Temazcal. Ini boleh dilakukan secara terapi untuk menyejukkan bahagian luar badan, mengecutkan saluran darah cetek untuk menjalankan mereka, dan membolehkan mereka membengkak lagi dengan haba. Ia sering disyorkan bahawa ini dilakukan sebelum meninggalkan Temazcal yang amat panas.

Teh A disediakan dengan mana untuk membuat stim. Herba yang boleh digunakan untuk tujuan termasuk kayu putih, rosemary, mugwart, atau pemanasan lain atau herba merangsang dan baldi teh diletakkan, masih panas, di dalam Temazcal bersama-sama dengan cawan yang boleh digunakan untuk berenang keluar. Beberapa baldi air sejuk juga diletakkan di dalam pada saat akhir, bersama-sama dengan hidangan yang boleh digunakan untuk berenang keluar dan tuangkan penggemar mandi matahari untuk menurunkan panas badan dan membuat mungkin beberapa kitaran berpeluh.

Tempoh masa yang dihabiskan di dalam Temazcal amat berbeza, bergantung kepada haba mandi, perlembagaan individu, dan keadaan yang dirawat. Secara umumnya, banyak hidangan di kedai sebagai anda memulakan satu perjalanan yang hampir dua jam ke arah pembersihan dan penemuan diri. Namun apabila anda merasa memaksa untuk meninggalkan, adalah lebih baik untuk tidak berlama-lama. Teh herba biasanya disediakan untuk minum selepas itu. Ini mungkin teh dipilih untuk keadaan tertentu atau ia teh umum untuk semua, seperti chamomile, sassafras, horehound, atau saka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar