Ayurveda Tips Boleh Bantu Meningkatkan Kesihatan Anda

Ayurveda Tips Boleh Bantu Meningkatkan Kesihatan Anda

Dunia Ayurveda (sistem purba penyembuhan di India) adalah banyak tentang makanan. Ia sesuatu yang kita makan beberapa kali sehari dan apa yang kita masukkan ke dalam badan kita boleh dibandingkan dengan bahan api. Saya berharap anda akan mencari tips Ayurveda berikut berguna.

• Bangunlah pagi dan tidur pada jam 10 malam
• Amalan meditasi dan / atau yoga setiap hari dan ini akan membuat anda lembut dan menenangkan serta mengurangkan ketagihan makanan.
• senaman harian boleh membantu meningkatkan metabolisme anda, meningkatkan penghadaman dan membantu menjaga anda biasa.
• Minum air panas dengan kerap air sejuk
• Membuat makan tengah hari makan besar yang anda hadapi dengan cahaya, mudah hadam makan pada waktu malam.
• Untuk membantu proses penghadaman, menambah jintan putih, kunyit, halba, lada hitam dan halia segar untuk makanan anda.
• Sediakan makanan anda segar setiap hari dan tidak makan lebihan makanan kerana mereka adalah lebih rendah dalam tenaga.

Berikut adalah beberapa tips yang lebih Ayurveda untuk membantu anda dalam pelbagai keadaan:

• Jangan makan salad atau makanan mentah jika anda berasa bimbang atau saraf.
• Apabila anda mempunyai sejuk, tidak makan produk tenusu atau gula-gula kerana ini adalah lendir membentuk dan akan melambatkan pemulihan anda.
• Makanan pedas tidak adalah perkara yang untuk menikmati jika anda marah atau jengkel.

Walaupun di atas adalah tips Ayurveda umum yang boleh kita semua mendapat manfaat daripada, jika anda menyelidiki lebih jauh ke dalam sistem penyembuhan yang menakjubkan ini atau melawat doktor Ayurveda, anda akan mendapati bahawa badan kita dikelaskan kepada tiga jenis, yang dipanggil doshas:

• Vata
• Pitta
• Kapha

Kita boleh menjadi satu jenis atau gabungan. Vata ertinya tenaga aktiviti dan jika anda adalah jenis vata, anda mungkin tipis dengan tulang ringan, tangan dan kaki sejuk supaya suka kehangatan. Mereka adalah jenis resah, berjalan cepat dan juga pemikiran yang cepat. Mereka juga suka makanan berlemak lebih, sup lembik dan suka tasts gula serta makanan masam dan masin.

Jenis Pitta mewakili prinsip api jadi semuanya perlu dihadam dan diasimilasikan. Orang-orang ini cenderung untuk mempunyai selera makan yang baik dan suhu badan mereka adalah lebih tinggi supaya mereka suka sejuk. Mereka mempunyai sistem pencernaan yang baik, memori yang sangat baik dan bertanya banyak soalan. Mereka mungkin sensitif kepada makanan goreng. Mereka cenderung untuk membuang air kecil banyak dan juga peluh sebanyak-banyaknya.

Kapha mewakili tenaga struktur dan pelinciran dan orang-orang itu cenderung untuk menjadi sedikit berat badan berlebihan dengan tulang berat dan bingkai padat yang besar. Mereka mempunyai selera makan yang stabil tetapi penghadaman mereka sering lambat dan mereka berjalan dan bercakap perlahan-lahan. Mereka suka menghabiskan hari-hari mereka tidur atau hanya duduk di sekeliling dan mereka mungkin perlu kopi untuk mendapatkan mereka pergi pada waktu pagi.

Jadi, anda boleh melihat bahawa apa yang baik untuk jenis Vata (mereka mendambakan kemesraan, sebagai contoh) adalah tidak baik untuk jenis Pitta yang cenderung untuk terlalu panas. Ayurveda adalah satu bentuk yang menakjubkan penyembuhan dan adalah berdasarkan kepada prinsip-prinsip yang kukuh.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar